onsdag 13 oktober 2010

världsdiabetesdagen

ja, i övrigt börjar jag ofta bloggen med ordet "Ja" eller jaha" ;)
men iaf, om 1 månad är det världsdiabetesdagen.
hur många "icke" diabetiker vet det?
inte många tror jag. klart dom som har en diabetiker i familjen vet väl om det, men allmänheten i övrigt tror jag har dålig kol på det.

detta är något jag alltid tyckt, och jag har även alltid tyckt att det informeras lite om det i tidningar och liknande, så för flera månader sedan tog jag beslutet att skriva till mina lokala tidningar (har berättat det innan i bloggen) för att lyfta fram en förfrågning om att skriva lite om det i tidningen.
och idag har jag faktiskt satt mig och skickat iväg några mejl. krissade ihop sig lite när jag insåg vilket litet ställe jag bor på och vad få "lokala tidningar" vi har ;) men det är bättre att göra något än ingenting alls.

så det ska bli spännande att få svar och få se vad dom säger, speciellt spännande kommer det vara och se i vilka tidningar som världsdiabetesdagen kommer upplysas i.
så jag kommer väl sitta stämplad framför min mejlbox alla dagar framöver ;)

tur man har mejl i mobilen, då behöver man inte sitta vid datorn varje minut utan kan kolla mejlen även när man är i stallet och ränner ;)

men nu när mejlen är skickade och brasan här i köket börjar slockna tror jag faktiskt att det är dags att gå och lägga sig.

kom på mig själv nu med att jag inte skrivit om mitt läkarbesök,
får ta och göra det, men det blir väl som den där sammanfattningen om diabeteslägret jag skulle skriva om... haha den har ni inte sätt en ;) och det blir väl ingen sådan heller.. har dåligt minne ;)
men kan iaf berätta att efter mycket hårt slit så har mitt hba1c sjunkit från hemska 9,2 till härliga 7,1 ;)
och lägre ska det bli, mycket lägre. men detta resultatet är på 2 månader, så skulle vara spännande och se vad det egentligen ligger på om 1 månad till,
för som ni diabetiker vet så speglar sig ett hba1c på 3månader tillbaka i tiden.

som sagt, sängen ropar, det är ju en dag imorgon med ;)

1 kommentar:

  1. Jag får väll erkänna att jag inte ens visste om att den dagen existerar. Men så väljer jag även att leva som en vanlig frisk människa och struntar i alla regler.. Och så länge mitt hba1c ligger mellan 4-7 kan jag fortsätta med det säger min underbara läkare. Tar sprutan och lever som vem som helst utan att tänka på vad jag stoppar i mig. Man ska inte göra sig sjukare än vad man är.

    SvaraRadera