söndag 24 oktober 2010

vad är en pump?

som jag har sagt så ska jag skriva om insulinpump och här kommer det inlägget (det kommer komma flera delar).
Jag skulle väl själv vilja säga att insulinpennor numera är ”omodernt” och att ha pump är ”inne”. Detta vill jag påstå därför att användarna utav insulinpump ökar och allt fler vill ha en.

Men för er då som inte vet vad en insulinpump är för något så ska jag försöka förklara det nu.

"En insulinpump består av en reservoar- som en vanlig spruta, fast rymligare -fylld med direktverkande insulin och en liten batteridriven motor. Alltsammans är monterat i ett platsskal och storleken kan jämföras med en personsökare. Pumpen doserar insulin till kroppen via en tunn slang - kateter - som är försedd med en mjuk nål som fästes i bukväggen.
Kateter och nål behöver bytas var tredje dag.
Pumpen används dygnet runt och tillför insulin kontinuerligt efter en förprogrammerad dosering - basaldos - som är individuellt anpassad. Vid måltider doseras extra insulin med pumpen - en bolusdos = måltidsdos, - som balanserar maten. Pumpen är vattentät men den är lätt att koppla ifrån vid dusch och bad."

(eftersom jag själv kan tycka att det är svårt att förklara vad en insulinpump är för något för sådana som inte alls är insatta i det så har jag valt att kopiera ovanstående text från http://www.alltomdiabetes.se/website/content/devices-and-needles/insulinpennor-och-nalar/insulinpump.aspx)

(ett exempel på en reservoar skulle kunna vara den här, just denna produkt tillhör paradigms pumpar)

några exempel på hur en insulinpump kan se ut ska jag ge er nu och sedan ska jag även skriva ett till inlägg någon gång om olika pumpar. Tyvärr kan jag ge er egen feedback på dom olika eftersom jag själv bara haft en av dom.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar