onsdag 20 maj 2009

Stress och diabetes

Kan stress utlösa diabetes?
Frågan uppmärksammas allt mer av diabetesforskarna och
flera vetenskapliga undersökningar tyder på det.Detta gäller både typ 1 och typ
2 diabetes.



Stenålderskroppar och moderna tider
Inte bara yttre faktorer, hur mycket man äter, hur mycket man rör på sig och vilka blodsockersänkande mediciner man tar, påverkar blodsockernivåerna.Det gör också stress och oro vilket många diabetiker själva noterat på sina blodsockermätare.

Jobbstress och diabetesrisk
Höga krav på prestation och låg kontroll över sin situation på jobbet ökar risken för typ 2 diabetes. Sjukdomen är vanligare bland kvinnor i låglöneyrken som upplever att de har en otillfredsställande arbetssituation, till exempel när en maskin eller en ständig ström av kunder i kassan bestämmer takten.

Otrygga familjer stressar barnens betaceller
Traumatiska händelser i familjen – dödsfall, skilsmässor eller våld – startar en kedja av reaktioner hos små barn. Den psykiska stressen orsakar insulinresistens, betacellerna måste producera mer insulin. Den förhöjda aktiviteten lockar till sig immunsystemets intresse och ett angrepp som kan leda till typ 1 diabetes startar.

Fysiskt inaktiva barn har ökad risk för typ 1 diabetes
Stillasittande framför TV:n eller datorn försämrar insulinkänsligheten och höjer blodsockret. De insulinproducerande betacellerna arbetar hårdare och deras stress kan vara en riskfaktor för typ 1 diabetes

____________________________________
en artikel från forskarna på lunds unversitet

http://diabetesportalen.se/tema/stress-och-diabetes/

2 kommentarer:

  1. Jag fick diabetes typ1 1967 ett tag sedan de påstods redan då att stress kunde orsaka det.Jag gick sista året i skolan. Det är kul att se att forskning går framåt!

    SvaraRadera
  2. Sv: tack så mycket för ditt fina svar :)
    Alla kvinnor har nog mer eller mindre kämpat mot en ätstörning. Och att äntligen bli normalviktig vaar en seger för mig trots att min pojkvän dumpa mig för det. Men mitt självförtroende är på topp.

    Och sen gillar jag din blogg om diabetes, keep up the good work :*

    SvaraRadera