söndag 23 maj 2010

överlevnadskursen

Igår runt 17:00 kom jag hem från kursen.
den var i Eksjö och det var supper kul :)

från 16:00 på fredagen till cirka 15:00 på Lördagen åt jag ingenting.
men blodsockret var ändå jätte bra och jag har inte stöt på några problem alls.

det har bara varit enbart roligt.

det började med att jag "löjtnant" ;) låter så fel att säga det, jag ville ju säga Håkan till honom, men alla andra sa ju löjtnant till honom och det var han ju med.
men vi åkte tillsammans upp till Eksjö vid 15:00
och när vi kom fram passade vi på och rekade stället där vi skulle vara under dagen.
sedan åkte vi in till regementet och pratade.
efter det (runt 19:00) möte vi upp truppen (5st killar som var mellan 17-18år)
dom hade ingen aning att dom skulle ut på överlevnad.
så vi åkte iväg till ett ställe och där berättade löjtnanten att vi hade kommit bort från våran grupp när fienderna anfallit, så vi hade nu hamnat i en överlevnads situation och vi var tvungna att vara väldigt försiktiga så vi inte blev upptäckta

vi hoppade in i terrängfordonet och åkte iväg till ett förråd och fick där liggunderlag, presenning och snöre, det var det enda vi fick förutom den packningen vi hade på ryggen.

sedan bar det av till stället vi skulle vara på och där fick vi en liten teori undervisning om ämnet.
sedan blev vi uppdelade i krigspar och paren blev tilldelade en plats i skogen.
där fick vi bygga oss ett skydd med hjälp av presenning, vi fick även göra en provisorisk sovsäck och koka vårt vatten så det blev rent och drickbart.

sedan fick vi sova där under natten.

dagen efter kl 06:00 fick vi riva platsen och koka vatten åter igen.
sedan blev vi tilldelade en plats vi skulle vandra till och lära oss orientera där.
när vi kommit ditt mötte vi en ny löjtnant som lärde ut oss grunderna i orientering med en militärkonpass.

efter det fick vi lära oss att tända en eld på lättaste sättet (vi fick inte ha eld under natten för det fanns risk att fienderna då skulle upptäcka oss)
och efter det fick vi lära oss att göra egna fiskeredskap och vi fick även testa dom (ingen fick fisk :P) och vi fick även få en runda med löjtnan och fick lära oss vad som gick bra och äta och så.
sedan blev det att åka iväg för vi skulle ansluta till en annan grupp (Jönköpings medlemmar).
men då var det även dags för mig och löjtnant att utgå.
så det gjorde vi.
så runt 14:00 åkte jag och löjtnd (Håkan) hem.

så det var hur min dag ute på fält såg ut. det var supper kul.
fanns mycket mer och säga om dagen egentligen, men det skulle bar tråka ut er ;)
nu ska jag ge mig ut och gå med King (vårna valp som kom hem i fredags) och syrran och taco och viggo :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar