söndag 29 augusti 2010

nya produkter till pump paradigm

tänkte berätta om dom två infusion sets som jag fick hem på prov utav diabetessköterskan,
tyckte att det fanns både fördelar och nackdelar med dom.

vi börjar med Cleo Infusion :)

så här ser den ut.
hittade även en film om den på youtube,


Mina fördelar:

  • som dom säger på filmen, inte många steg innan den sitter på plats,
  • lång slang (både fördel och nackdel)
  • man kan sätta fast den åt 8 olika riktningar
  • nålen är skyddad inne i "koppen" efter att man har använt den

Mina Nackdelar:

  • man måste själv "trycka in nålen" i många andra är det fjädrar som skjuter in nålen, alltså tar man det långsamt när man ska trycka in så känns det alltså krävs det mod för att använda denna ;)
  • lång slang (som sagt, både fördel och nackdel)

Vet inte om det finns mycket mer att säga om den... själv är jag lite osäker på den eftersom man ska "trycka in nålen", men om jag slutar vara så mesig och klarar av att snabbt trycka in den så tror jag att denna produkt skulle kunna passa mig jätte bra. den är ju väldigt liten och smidig att ha med sig nämligen :)
__________

om vi tar den andra produkten då, Unomedical Infusion Devices (om jag förståt det rätt heter den så)


Har även lyckats hitta en film om den :)



Mina fördelar:

  • allting finns i koppen
  • när man väl lärt sig att använda den är den mycket smidig och enkel
  • enkel avtrykning

Mina Nackdelar:

  • svår att förstå sig på dom första gångerna
  • går någon av plast bitarna av på koppen så går inte koppen att använda

känns som det inte finns så mycket mer att säga om den..
båda två är väldigt speciella och det är nog väldigt individuellt vilken man skulle tycka om.
det känns som den först nämnda "Cleo" är mycket smidigare och enkel, men som sagt den stora nackdelen för mig själv är att man trycker in nålen med egen hand kraft, alltså man har inga knappar man trycker på för att utlösa nålen till att skjuta in sig.

anledningen till att jag testar nya infusion set är att den vanliga har mycket mjukare slang som sitter inne i magen och den viker sig lätt och själv kan jag inte använda den på magen för då viker den sig ALLTID, dessa 2 produkter som jag nu har testat ska enligt sköterskan ha lite tjockare slang och har alltså då inte lika lätt för sig att vika sig.

vet inte om dumma infusion seten bara fungerar till paradigm eller om dom fungerar till andra pumpar med.
det finns ju alltid möjlighet att fråga sin diabetessköterska ifall man är osäker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar