fredag 13 augusti 2010

motion och diabetes

tänkte att det är dags att skriva om något vettigt i den här bloggen ;) och vad sägs om diabetes och motion? är inte det är viktigt ämne? :) det tycker iaf jag :)


alla vet nog att det är viktigt att motionera när man har diabetes, det är obetydligt ifall det är typ1 eller 2. visst, har du typ 2 kan ju motion göra att du inte behöver äta lika mycket medicin och även förhindra en utveckling utan sjukdomen.

har man typ 1 spelar det ju självklart ingen roll hur mycket man än rör på sig, man kommer ändå inte bli av med sin sjukdom, MEN! man kan underlätta sin egen behandling betydligt och självklart finns det en stor chans att en ökad intag utav motion leder till en minskad intagning utav insulin.


30min om dagen kan räcka. det behöver inte vara så avancerat, man behöver inte börja med någon sport eller köpa nya grejor för att motioner. det kan vara en sådan simpel sak som att promenera i 30min/dag.
vad är 30 min egentligen? vill man bara ta sig tiden till det så finns det inga som helst hinder för det. det finns inte många nackdelar till att ta sig tiden till att ge sig utan för dörren och gå en promenad, springa, rida, cykla, spela fotboll eller vad det nu är som man kan gilla att göra, och dom få nackdelar som kanske finns kan nog LÄTT vägas över utav ett fler tal positiva anledningar.



Att tänka på innan motion!

högt blodsocker:
en del kanske tänker, jag har högt blodsocker, jag går en promenad så blir det bra igen, men man ska passa sig för det, det kan leda till en förvärrad situation och möjligen högre blodsocker. något som är speciellt viktigt är att INTE motioner vid ketoacidos (syra förgiftning i kroppen, upptäcks lättast med urinprov som då visar positivt för ketoner), och egentligen så finns det inte mycket man ska göra vid ketoacidos mer än att försöka få ner det, man ska egentligen ALLTID åka till sjukhus vid dessa situationer, okej, fel av mig jag tar bort egentligen.. man ska ALLTD åka till sjukhus vid en ketoacidos situation


Lågt blodsocker:
detta är väl logiskt för dom flesta.. motion=sänkt blodsocker lågt blodsocker= redan för lågt socker lågt blodsocker+motion= alldeles för lågt socker ;)
haha, det var väl logiskt
självklart ska man inte ge sig iväg med ett lågt blodsocker och motionera eftersom ett lågt blodsocker redan utsätter kroppen för en fara och vid en sådan situation är det viktigt att ta något att äta så att man får upp det igen. att då motionera skulle bara sänka blodsockret mer och då utsätter man genast kroppen för en extrem fara och en risk för insulin koma.

och på tal om låga blodsocker och träning.
bär ALLTD med dig ett druvsocker paket eller någonting som snabbt kan höja blodsockret under ett motionspass. det är bättre att avbryta ett pass än att behöva hamna i en koma.


(vill ni läsa mer om det så finns det faktiskt en bok som hetter "Träna med diabetes" den är skriven av Cecilia Engdahl, jag inte själv läst den men man borde kanske göra det)


Ne, nu har jag tjatat färdigt för idag :)
detta är ju grund saker som jag gissar att dom flesta diabetikerna redan vet ;) men kanske någon utan diabetiker är här inne och då vet även ni lite mer om motion och diabetes och kanske vet ni då vad det handlar om när ni ser en människa stående med ett druvsocker paket i handen ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar