onsdag 18 augusti 2010

diabetes och fylle celler

fick hem diabetes tidningen idag från svenska diabetesförbundet, bläddrade snabbt igenom den men fastnade på en sida (för er som har tidningen sida. 42-43)

Artikeln handlar om en man som fått känning och antagligen blivit så pass omtöcknad att han vandrat och omkring och inte haft kol på allt, så han blev stoppad utav polisen och instängd i en en fyllecell, detta trots att polisen hade hittat både insulinsprutor och druvsocker i fickan.

denna mannen gick det väl med, efter ett tag fick han i sig socker och kunde få tillgång till att få kontakt med sin fru.

i tidningen har även polisen kommenterat händelsen och dom tycker inte direkt att dom gjort några större fel.

jag tycker det är ALLT för ofta man hör talas om sådant här, det är inte första gången jag hört talas om folk som har insulin känning och blir inlåsta i en cell bara för att polisen tror dom är onyktra
för det första tycker jag att man ALLTID ska låta personen blåsa för då ser man ju om personen har druckit eller inte, har den inte det så är det vettigt att försöka lyssna på personen och ge den något att äta om den nu behöver det.
sedan är det ju klart att även diabetiker kan dricka alkohol och sedan få känning och det är ju ett litet knivigare fall.

men skulle man inte kunna införa det som en grund rutin att alltid testa blodsockret på folk som polisen tar in.
jag menar man vet ju att diabetiker med lågt blodsocker kan uppföra sig likt dom vore berusade,
jag själv har till och med en lapp i en av mina pumpväskor där det står, jag är inte berusad o.s.v och det är ingen lapp som jag själv skrivit utan som företaget till pumpen har skickat med ut.

och jag menar om det nu är en sådan stor risk att en diabetiker blir mistagen för att vara berusad, är det inte bättre att då ha tagit ett blodsockret på personen så att man kan utesluta antingen alkohol eller diabetes.
det är väl bättre att kanske satsa lite mer pengar på att kontrollera en sådan sak än att någon polis ska behöva gå runt och ha i sitt samvete att ha dödat/skadat en diabetiker med insulinkänning i tron om att det bara var en berusad människa.

detta är iaf min åsikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar