torsdag 7 april 2011

tidigare inlägg

i ett tidigare inlägg, kan det vara för någon vecka sedan? så skrev jag om att jag hade läst på en sida att en diabetiker lever 15år mindre än normalbefolkningen.
detta har jag själv tyckt låter väldigt mycket.

idag fick jag ett mejl från Storstockholms Diabetesförening där dom dels berättade att dom länkar till min blogg på deras hemsida, och det tackar man ju självklart stort för.
men iaf så fick jag även ett påpekade i mejlen om just det inlägget som jag tyckte var värt att ta upp.
så här stod bland annat i mejlet:
______________________________
Någonstans skrev du om hur många år man förlorar med diabetes och 15 år lät inte rätt. Däremot kan hjärtkärlsjukdom drabba 15 år tidigare efter viss ålder, se nedan vad vi skrev i en notis 2005. Lite annat perspektiv, eller hur!?
Ha det gott!

”Ingen ökad hjärtkärlrisk för yngre med diabetes

Personer med diabetes löper hög risk att drabbas av hjärtkärlsjukdom. Faktiskt lika hög som en person utan diabetes som är 15 år äldre, enligt nya kanadensiska forskningsresultat. Men gränsen går vid cirka 40 års ålder. Dessförinnan löper personer med diabetes inte högre risk än andra, hävdar forskarna. Män med diabetes blir högriskindivider vid i genomsnitt 41 års ålder, kvinnor vid 48.

Åke Sjöholm, professor på KI, pekar dock på brister i studien och betonar att många andra studier funnit att hjärtkärlsjukdom kan starta tidigare.
– Förebyggande behandling kan mycket väl behöva sättas in före 40, speciellt vid typ 2-diabetes, säger han till Leva och anser att den slutsatsen av studien borde lyftas fram.
Studien publicerades i juli i den vetenskapliga tidskriften Lancet. /SP”
_____________________________

jag tackar stort för att fått det bekräftad att det är fler än jag som har stora funderingar på om inte 118100 behöver kolla igen sin fakta en gång till innan dom skickar ut till folk.

1 kommentar:

  1. Skönt att höra att 15 år inte stämmer. Låter som de på nummerupplysningen chansar när de svarar.
    Tack för att du delade med dej.

    SvaraRadera