tisdag 12 april 2011

Forskning om diabetes

har ni varit inne på den här sidan?
www.diabetesportalen.se
där presenteras mycket intressant om aktuell forskning m.m

brukar vara inne där och kolla då och då, men en dag läste jag på Lindas blogg om diabetes om den här forskningen
http://diabetesportalen.se/om-oss/delta-i-studier/efterlysning-slaektingar-till-personer-med-typ-1-diabetes/

gå gärna in och läs så slipper jag förklara vad det handlar om.

pappa hade några enstaka år för mycket för att delta i det här, men mamma däremot, hon passade alldeles utmärkt.

så hon ringde nummret som det stod att man skulle ringa om man var intresserad att delta och kort där på kom det hem ett frågeformulär med masser av frågor som hon fick svara på och så gick hon även ner till vårdcentralen och tog några prover.

här om dagen fick hon svar genom blodproven att hon hade 1 diabetesantikropp, alltså 1 anlag till diabetes.
ju fler man har desto större risk är det att få diabetes.

och eftersom det kom fram till att hon hade detta anlaget så ville dom ha fler prover av henne, visar detta provet positivt igen så kommer hon få möjligheten att forsätta i forskningen. då kommer hon få forsätta ta prover, har för mig det var 1gång/månad, men hon kommer även få dricka sockerlösning och kontrollera hba1c.

risken med att delta i forskningen berättade dom var att man kunde få diabetes genom att utsätta kroppen för det här.

jag frågade mamma om hon tänkte delta och det var inga tvivel på det utan hon svarade bara att hon visste ju redan vad diabetes innebar och kan hon hjälpa andra och mig så varför inte.

jag blev stolt över att höra detta från henne, trots att hon visste vad hon utsätter sig för så tvekar hon inte.

någon annan som har en släkting som deltagit i denna studien? hur har det gått isf? jag hoppas verkligen att det kan bli ett positivt resultat utav den här forskningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar