fredag 4 februari 2011

insulinpump

sitter och försöker välja mellan insulinpumparna.
det är ju jätte svårt ;) vill ju välja den rätta! men frågan är om det finns någon rätta, det är nog smaksak och vanesak.

jag har iaf tänkt att jag ska bytta och inte ha en pump från medtronic längre. det har jag ju nu, en paradigm 512.

jag har ju även att välja mellan accu-cheks pump
Spirit Combo

http://www.accu-chek.se/se/produkter/insulinpumpar/combo.html

den är jag nyfiken på tack vare att den har kontrolldosan till. men tycker det var svårt att läsa om den på hemsidan jämfört med den andra pumpen som jag med har att välja på. så är lite osäker och vad jag funderar på är om den är vattentät.. för jag tror jag skulle vilja ha en vattentät pump, men tycker det framgår lite dåligt i texten om den är det eller inte. jag är även intresserad utav denna eftersom det rymmer så mycket insulin i den.

den andra pumpen jag har att välja på är en pump från Rubin Medical
Animas 2020

http://www.rubinmedical.se/?DocumentIDSub=15&DocumentID=2&grupp=1&Lang=sv_SE&Show2=(1)&Show=(2)&intShow=prod

jag fastnade lite för denna eftersom den låter så bra när man läser om den. pumpen är dels vattentät på 3,6 meter djup ända upp till 24 timmar.

det är svårt att veta vad man ska välja. men är ju nästan lika suggen på att testa båda ;) jag tror jag måste diskutera dom med min diabetessjuksköterska lite.

jag vet att jag har några funderingar och det är om det finns någon kontrolldosa till Animas pumpen, isf är jag väldigt intresserad utav den ;) det finns egentligen en kontroll till min pump med, men företaget går inte ut med det så mycket så det är inte så många som har det.

sedan funderar jag även på om Combo pumpen har en sådan där inställning som Animas pumpen har att den kan tala om hur mycket insulin man har kvar i kroppen och vad som inte har blivit upptaget än. min diabetessjuksköterska sa att det fanns en sådan inställning på min nuvarande pump med, men den inställningen har jag aldrig hittat.

kanske ni kan svara på några av dessa frågor?
ni får JÄTTE gärna berätta om era upplevelse utav dom pumpar ni har använt.

jo en till fråga föresten ;) finns det plastnål till att dessa pumparna? eller är det någon som det bara finns stålnål till? för jag kan tyvärr inte använda stålnålen utan att jag får lite smått utslag utav den.

4 kommentarer:

  1. Har haft både den du har nu (dock den lilla) och Animas 2020.
    På båda finns funktionen du letar efter, att kolla aktivt insulin.

    Animasen tål grymt mycket stryk, min har vart med om mycket. Dock tål inte jag Animas klister som sitter på nålarna. Så jag har medtronic och accu-chek slangar/nålar till den istället.

    Finns ingen dosa till den.

    Smidiga i combon är ju att den dosan är bls mätaren.

    SvaraRadera
  2. Har också haft Animas. den var ok men det finns ingen fjärkontroll till den. Det enda jag inte gillade med den var att den larmade med väldigt låg volym tycker jag. Den är vattentät men jag tror att jag duschade/badade med den högst 3 gånger, man vill inte ha den hänga i baddräkten i badhuset och i duschen var den bara i vägen så för mig är inte vattentäthet så viktigt. Annars var den lättmanövrerad och tickade på utan några större problem. Just ja, locket till batteriet är ganska känsligt, mitt gick sönder så pumpen dog trots att jag var försiktig när jag vred det. Fick dock en ny pump efter ett dygn.

    Nu har jag medtronics paradigm veo, den är underbar. Älskar att bs-mätaren skickar värdet till pumpen och att jag kan analysera allt med dataprogrammet till. Diabetesbehandlingen har blivit enhetlig för mig nu. Den består av ett system istället för en pump, en mätare och en bok att skriva upp allt i. Fick info om kohydraträkning med den och det funkar bra för mig.

    SvaraRadera
  3. Har hört att en nanopump är på väg in i Sverige. Någon som vet när den blir godkänd?

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Det är dags för mig med att byta pump. Själv funderar mellan Animas eller minimed (som jag alltid haft, dvs samma som dig).

    Amnimas ska ju vara rätt tät även om man är på en sandstrand vilken jag själv känt mig rätt oroad för om somrarna...
    Amnimas är tycker jag snyggare än minimed om man får tänka så.. kanske då i och med det även mer stöldbegärlig då den inte ser lika "medicinsk" ut.
    Amnimas har fått någon typ av fjärr nu, men den är stor..men är visst även en blodsockermätare.
    Amnimas ska ha väldigt bra support dygnet om.

    Paradigm, har bättre "pizzabolus" :-) Har esc knapp dvs du behöver inte knappa igenom hela menyn för att komma tillbaka igen.
    Känns som minimed ligger lite före i utvecklingen dock.. kanske det blir en sån igen..

    Tidigare har jag själv har alltid velat ha en pump med fjärr, därför var valet minimeds pumpar det rätta tidigare. Jag fick nämligen min första pump precis innan mitt bröllop o jag kan säga att då var den lilla fjärrkontrollen guld värd, liten som en bilnyckelskontroll är den.

    Enda nackdelen är att den inte har display och man får räkna trycken och vibrering :-) för att veta om man ställt in allt rätt.

    Spännande och få höra vad du valt för pump och vad du tycker om den.

    SvaraRadera