torsdag 15 september 2011

faller ner på marken om och om igen

vill börja med att tala om hur sur jag är på Internet explorer 9! det är den nya uppdateringen som gör att man inte kan trycka på publicera knappen i min blogg upptäckte jag idag. mamma har just denna webbläsare och jag lånade hennes när min dator var paj och jag kunde inte skriva ett enda inlägg på bloggen på grund av detta.
idag frågade min dator om jag vill uppdatera till explorer 9 och jag gjorde det.
vad hände? plötsligt gick det inte publicera inlägget.
så vi bojkottar den webbläsaren när vi ska blogga.

åter till verkligheten!

har haft hyfsat bra bodsockervärden idag under 10 och har känt mig riktigt nöjd.
har ätit kvällsmat och tittat på robinsson och druckit te.

tänkte att jag skulle göra i ordning mig för sängen nu och lägga mig och titta på film så gör mig i ordning för sängen och tar ett sängblodsockervärde.
mätaren piper till och HI visas på displayn.


mållöst sätter jag mig i sängen.
känns precis som någon slog undan benen för en när värdet kom upp på mätaren och nu ligger jag och krälar på golvet och försöker ta mig upp. exakt en sådan känsla fick man.

har verkligen inte känt av det där höga värdet alls och ändå tog jag rejält med insulin med tanke på vad jag åt till kvällsmaten. jag tog mer än vad jag skulle gjort i vanliga fall. varför vet jag inte. troligen för att jag tycker att jag har haft allt för många kvällar med små höga värden.

men ett HI på mätaren.. nej det kunde jag inte tro just i denna stunden.
för er som inte vet vad HI betyder, motsvarar det ett blodsockervärde över cirka 27 på min mätare alltså ett högre värde än vad mätaren klarar av att mäta. det är alldeles för högt värde för att somna på.

men varför händer alltid detta då?
gång på gång när man tycker att nu är jag på gång, nu är jag på väg igen. äntligen ligger blodsocket bra. ja då kommer ett bakslag någon slår undan bena på en igen.

och denna någon är ingen mindre än diabetesen och en hel del mig själv måste det ju vara med.

visserligen finns det en förklaring till varför blodsockret är små krångligt just nu, det är ju alltid en sådan här period varje månad och blodsockret blir alltid lika hoppigt.

men att jag inte känner av att jag ligger på HI förtillfället. ja det är jag måttligt imponerad över.
i vanliga fall mår jag pyton vid det här laget och jag har värk över allt i kroppen. just nu är jag bara lite, lite, lite mera törstig än vanligt men jag har ingen huvudvärk eller några sådana klassiska symptomer som jag alltid brukar få.

jaja, jag har tagit en dos insulin och får väl ta blodsockret om en stund igen. vill ha ner det till minst 12 (gärna under 10) innan jag somnar för natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar