tisdag 13 september 2011

bilkörning och låg blodsockervärden

igår var det ridning i Öreryd som stod på schemat.
hoppning, tur som det var hoppade vi bara några hinder och hade lite mer dressyr/bomarbete istället (jag gillar inte hoppning som ni kanske förstår).

eftersom jag och en kompis är stallvärdinnor så blir det att vara kvar i stallet även efter våran ridning för att hjälpa nybörjarna tillrätta.
jag drack sötsaft under kvällensgång och tog insulin till det. men jag inser nu i efterhand vad svårt det är att veta hur mycket insulin man ska ta till något man i vanliga fall inte äter/dricker.

för när vi väl skulle åka hem och jag satte mig i bilen kände jag av att det kändes som ett lågt blodsocker. varför vet jag inte, men jag struntade just då i det. tänkte att jag är kanske bara trött efter ridningen, jag kanske inte har någon känning. men det där var rena rama bortförklaringar jag gjorde för mig själv. för efter att jag kört en bit kände jag ju av att det är ett lågt blodsocker.
som tur väl har både jag och min kompis körkort så jag frågade henne om hon kunde ta över och köra resten av sträckan.
det gjorde hon medans jag satte mig jämte och åt upp hennes smörgåsar. vad har min inte kompisar till ;)

hur gör ni när ni får känningar mitt under bilåkandet? stannar ni tar lite druvsocker och kör vidare eller väntar ni ut blodsockret så ni ser att det ligger bra igen?

jag försöker alltid ta blodsockret innan jag ska sätta mig i bilen och i vanliga fall har jag ett druvsockerpaket liggande i bilen (det hade jag inte denna gången). men självklart struntar man i att ta blodsockret ibland när man ska köra, även fast jag skulle vilja vara duktigare på att ta det i just sådana tillfällen.
för jag själv kan tycka att det känns väldigt ansvarslöst om man sätter sig i bilen utan att ha den allra blekaste aning om hur egentligen blodsockret ligger till. jag menar framför allt måste ju reaktionsförmågan försämras vid bilkörning och ett felaktigt blodsockervärden. men man vet ju aldrig heller vad som kan hända och man riskerar ju inte bara ens egen säkerhet utan alls som vistas på vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar