torsdag 3 mars 2011

krånglande nålar

började dagen med ett lagom bra blodsocker, inte ett värde som gör mig nöjd men som går att acceptera på morgonen, värdet låg runt 12.
men nu senare på dagen har det bara rusat iväg.

jag var ju hos diabetessköterskan och innan jag kom in till henne tog dom vikt och p-glukos (blodsocker) på mig.
blodsockret vissade sig ligga runt 19. sköterskan försökte förklara det höga värdet för sig själv genom att säga övertygande till mig:
- det var inte så länge sedan du åt? eller hur?
neej svarade jag ju då, det var inte alls länge sedan.

sanningen var ju det att blodsockret hade ju inget med att det var för tätt in på en middag, för jag hade ju inte ätit sedan vid halv 6 tiden och nu var ju klockan vid 3 (jag vet lite slarv där). men sanningen var även den att jag hade inte hjärta till att säga att jag inte hade känt av att jag hade högt socker, det skämdes jag alldeles för mycket för.
hade jag inte haft förkylningen så hade jag säkert lagt märke till det, men när man har ett nedsatt allmänt tillstånd så tänker man inte så mycket på om man skulle råka bli mer törstig eller så.

innan jag smet in till diabetessköterskan tog jag några enheter extra.
Hba1c vissade sig ligga ungefär samma, det var 6 veckor sedan jag tog mitt senaste hba1c och då har jag för mig att det låg runt 9,2 nu var det nere på 8,8
så jag gick besviken därifrån.. jag hade hoppats på ett ännu bättre resultat. men som sagt blodsockret är svängigt just nu.

jag vet faktiskt en anledning till att mitt blodsocker är lite svår inställt och jag får nog ta tag i att gå och diskutera det, men saken är den att jag vet att jag inte kan göra något åt det utan det är bara att vänta på att det rättar sig till och bli som vanligt.

men tillbaka till dom där höga värdena, för dagen bara fortsatte och blodsockret sjönk ner lite, men inte alls så som det borde göra.
tillslut insåg jag att nålen jag hade läckte, så det var bara att bytta den. då hade jag ett blodsocker på 27,8 och mådde lite så där lagom bra..
men troligen fungerade inte den nya nålen heller som jag satte ditt för efter 10 enheter och 1h väntan var blodsockret bara nere på 25.
så då beslöt jag mig för att ta till insulinpennan och åter igen bytta nålfäste.
5enheter med penna och sedan efter cirka 45min 4 enheter med pumpen.
nu är det snart dags att ta ett nytt blodsockervärde och se vad det har hamnat på.

kan behöva ett bra blodsockervärde tills imon för då har vi åter igen ett stort sjukvårdsprov och det är ju aldrig roligt att göra dåligt ifrån sig pga ett blodsockervärde.

har spenderat en lång stund idag till att leta material till hundträning med klicker. det är verkligen supper kul och King gillar det. vi har på börjat att tända lampor, "bära" (istället för att bara hämta) och sedan har jag även snott min syster träning med Viggo att stänga skåpsluckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar