onsdag 9 mars 2011

känning

Vad passar inte bättre än att skriva om känning just i detta ögonblick?

jag sitter framför datorn, händerna skakar så jag knappt träffar rätt tangent. så kommer helt fel bokstäver in i bland så kan jag ju alltid skylla ifrån mig på det.

-och 10 poängs frågan lyder så här:
hunger, huvudvärk, hjärtklappning, darrighet.....

pling!

-Vad är Känning.

Ne slut på det roliga. jag har som sagt känning just nu, sitter med ett blodsocker på 3,4 mmol/l.

Men! vad är en känning nu då egentligen?
att ha känning innebär att blodsockervärdet i kroppen är för lågt, även kallat hypoglykemi med finare ord. Effekten av insulin är då för stor i förhållande till den mängd socker som finns i blodet. Vid en känning tillförs inte hjärnan lika mycket socker som behövs.

Vad gör man åt en känning?
enklast är det att äta eller dricka så man får i sig 10-20g socker, ex genom att dricka söt saft, mjölk, juice, eller äta druvsockertabletter. Ät också långverkande kolhydrater, till exempel smörgåsar.
Vid allvarlig hypoglykemi eller vid insulinkoma bör man alltid tillkalla en ambulans.

Många diabetiker har även en spruta som heter Glucagon, Sprutan kan ges direkt genom ex byxor och ger nästan alltid en snabb effekt.

Man ska ALDRIG ge en person som befinner sig i koma något att äta eller dricka, då är det som sagt bättre att tillkala ambulans eller använda sig utav Glucagon sprutan.

detta är ju självklara, enkla saker för en diabetiker och även dom flesta anhöriga förstår sig på det, men för en ovan person är det inte lika självklart när man väl hamnar i situationen.

jag har själv många gånger varit med om ex stirriga lärare som inte riktigt vet vad dom ska göra när man får en känning. det gäller dock inte på den skolan jag går på nu utan det har varit på tidigare skolor.

och nu ska jag gå iväg och göra det förstnämnda, ta något att äta, det går ju inte springa runt med känning hela dagen.

2 kommentarer:

  1. Men iväg och ät något människa! ;)
    Hej förresten! Jag vet inte om jag kommenterat åt dig förr :) Fin blogg!

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag har tittat in på din blogg ett tag. :)
    Håller med om att många inte vet hur de kan hjälpa när man har för lågt bs.
    Det är bra om det vet eftersom jag själv kan bli lite handfallen ibland och inte fatta att jag måste äta.

    SvaraRadera