onsdag 8 september 2010

fri från pumpen..... (negativt)

japp..

som rubriken säger är jag FRI från pumpen!
detta inte med vilje

igår kväll.. natt? det var iaf runt 22.30 så blev jag tvungen att byta fäste till pumpen och då passade jag även på att fylla på insulin i den eftersom det inte var mer cirka 42enheter kvar i den.

jag sätter nålen och fyller i reservoaren och inga konstigheter.

men sedan återställer jag pumpen och sätter i reservoaren i pumpen och kör "Prime" som det heter, alltså att den trycker fram insulin ur slangen.

men det är då det händer som har hänt innan för mig, pumpen går inte få ut ur prime läget och jag kan alltså inte fylla på min pump med insulin.

jag har beskrivit det här föra gången jag hade problem med det,

http://diabetestyp1.blogspot.com/2010/05/insulinpump-problem.html (det inlägget)



jag satt jätte länge och kämpade och försökte fylla på pumpen, jag tappade humöret och var jätte trött, klockan blev plötsligt 23.30 och jag hade fortfarande inget insulin i pumpen, tårarna började rinna ner för kinderna, varför?

antaligen bara för att jag var så fruktansvärt irriterad över att det krånglade och att allt jag bara ville var att gå och lägga mig.



jag gick gå ner till mamma och pappa och be om hjälp och efter att vi försökt fylla på pumpen men inte heller lyckats så beslutade vi oss för att jag skulle ta långtidsverkande, så jag tog 20enheter och ställde sedan klockan på att ringa om 1,5h eftersom jag visste att jag troligen skulle behöva ta korttidsverkande för att komma högt,
att jag skulle hamna högt var ju för att jag inte har något långtidsverkande alls när jag använder pumpen och det tar ju en stund innan det kommer in i kroppen,
och som sagt efter 1,5h låg jag på 15 så tog 4enheter korttidsverkande och ställde fram klockan ytligare på 1,5h.
vid den tiden låg jag bra i sockret, men jag fortsatte ändå att göra så natten ut för att vara på den säkra sidan.

mamma ringde sedan vid frukostrasten på jobbet till företaget som gör pumpen och förklarade situationen, dom svarade att dom skickar en lånepump så länge och den ska komma imorgon innan klockan 9 och sedan får vi skicka in denna på lagning.

hade pumpen börjat krångla för 1månad sedan så hade det inte gått på garantin, vilket hade betytt att jag hade fått en helt ny pump istället.
för i ocktober så har jag haft min pump i 4år och då går garantin ut.
så nästa gång min pump börjar krångla nu (förhoppningsvis långt fram) så blir det att jag får en ny pump.

vet inte om jag ska köra med en ny sort isf eller om jag ska fortsätta men den gamla, rätt skönt att redan känna till märket och veta hur den fungerar, men kanske finns det någon annan pump som skulle passa mig lite bättre?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar