söndag 5 september 2010

att klanta sig..

har ni tänkt på det? hur lätt det är att tänka fel, göra fel, helt enkelt klanta sig..
många gånger spelar det ingen roll, men tänkt att klanta sig med blodsocker, insulin, ja alltså något som berör diabetesen.
det kan ju gå riktigt illa.

jag var med om det i helgen nu.
var iväg med en gäng kompisar i en stuga.
jag fortsatte vara flitig och kontrollera blodsockret trots att det fanns så otroligt mycket roligare saker att göra.

vi hade köpt godis och drack cider m.m,
och varken godis eller cider är ju inte direkt lite socker i, så jag beslutade mig för att kontrollerade mitt blodsocker och det vissade sig ligga på 20,6...
inte bara..

tog 20 enheter insulin för att få ner sockret och för att få en bra balans med allt socker som kroppen snart skulle börja ta upp.
det var en bra dos och låg jätte bra kvällen ut, inte ett värde över 6.


Men idag när jag kom hem och la över alla mina blodsockervärden till datorn i ett program som heter Copilot så fick jag inte ihop det,
jag hittade inte det där värdet på 20,6
funderade på om just det värdet på något sätt missats att lägga in, så jag gick igenom blodsockermätaren men hittade inte värden där heller..

då tog jag fram pumpen, kollade vilket klockslag jag hade tagit dom 20 enheterna, det vissade sig vara runt 21:00 på fredagen
så jag gick tillbaka till programmet och tittade på värdena, och mycket riktigt..
där låg värdet,
men det var inte 20,6...
det var 2,6

alltså hade jag känning när jag tog det blodsockret och låg inte alls högt, högst slarvade jag när jag tittatade på mätaren och antog att det stod 20,6

jag hade ju tur att jag fick i mig så pass mycket med sockret så att det blev en bra balans mellan insulinet och blodsockret, jag menar hade jag inte druckit cider eller ätit godis så hade jag ju likaväl kunnat hamna i en insulin koma.

det gav mig en tanke,
vad fruktansvärt irriternade en sjukdom kan vara, ett fel och det kan kosta en väldigt mycket.

jag är säker på att jag har gjort detta fel flera gånger, inte riktigt så här stort så att det skiljer så här mycket på det verkliga värdet och på vad jag tycker det ser ut att stå på mätaren.

men jag menar, man är iväg med kompisar, sitter och skrattar och dricker lite smått och så tänker man att ne jag måste ta blodsockret och man gör det.. men det är väl klart att man inte koncentrera sig lika mycket på vad som står på mätaren när det sitter folk i ett annat rum och pratar om saker som man gärna hellre vill lyssna på, då blir det nog atumatiskt att man inte koncentrera sig på vad man gör och då går det ju lätt som det gjorde för mig.
nu hade jag ju som sagt en väldigt tur och tog en bra dos med insulin,
hade jag legat högt så hade jag ju behövt ännu mer insulin egentligen.

men tänkt vad orättvist, man måste hella tiden koncentrera sig på sin sjukdom, annars kan det kosta en otroligt mycket...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar