tisdag 7 december 2010

cysta

idag är det egentligen tisdag.. eller ja det är det ju forfarande. men tisdagar menas skoldagar och idag blev det ingen skola, därför är det ingen tisdag för min del tycker jag ;)

jag hade tid för en ultraljudsundersökning i jönköping. så har varit ledig hela dagen.
skulle göra en kontroll på min cysta..
trodde jag..
jag lämnar sjukhuset med huvudvärk, sönder stucken och lite smått bedövad.

det vissade sig att när jag kommer in på undersökningsbordet och lagt mig till rätta och läkaren varit inne och gått ut igen för att komma tillbaka så säger sjuksköterskan:
- han ska bara titta lite först och sedan börjar vi göra dig steril och bedöva..

det var då allt slog ner för mig.. det var inte en vanlig undersökning jag skulle göra utan det var en punktering utav min cysta som var planerad..
det stod det inget om i mina papper som jag fick hem och min läkare hade använt ett sådant konstigt latinskt ord som ingen normal människa förstår, så jag var ju sten säker på att det var en vanlig ultraljudsundersökning som skulle ske.

men ack vad fel jag hade.

det blev bedövning och sedan stack dom hål på min cysta som ligger inne i njuren och tog ut vätskan.

denna återgärd har jag gjort två gånger tidigare för cystan, så jag visste vad som skulle ske.. men jag har under båda dom andra gångerna fått lugnande tablett innan punktering eftersom jag varit så nervös och blodsockret har då hamnat jätte högt.

på ett vis var det då bra att jag inte visste att vi skulle punktera den, för då hade det väl funnits en risk över att jag hade varit så nervös att blodsockret hade legat jätte högt. nu fick jag nöja mig med en smärre chock och förvåning.

nu väntar jag bara på att huvudvärken ska försvinna och även på att cystan ska sluta göra sig vätskefylld igen.

läkaren har sagt det och sa det förövrigt idag igen att det är jätte ovanligt att så unga personer som jag får så stora cystor och ännu mer ovanligt är det att den inte försvinner utan fortsätter att bli vätskefylld igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar