onsdag 25 april 2012

sådant här gör mig bara så sur!

_____________________________

Insulinpumpar inte längre en förmån

Stockholm. Insulinpumpar - som kontinuerligt förser diabetiker med insulin - kommer inte längre att ingå i läkemedelsförmånerna enligt ett beslut från TLV (Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket).
I stället ska landstingen fortsätta att tillhandahålla pumpar till diabetikerna, skriver TLV i ett pressmeddelande.
Den oro som finns över att landstingen inte längre ska bekosta insulinpumparna anser TLV är obefogad eftersom landstingen får statsbidrag även till hälso- och sjukvård vid sidan av läkemedelsförmånerna.
Beslutet ska träda i kraft den 1 december 2013.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article14735129.ab
________________________________

vad kommer hända nu inom pumpvärdlen?
kommer allt mindre diabetiker få chans till en insulinpump och då även mista en chans till en bättre vårdad diabetes?

vad kommer hända för sådana som mig?
jag som redan har pump? vad händer om min går sönder och jag behöver en ny efter att den 3års garantin gått ut? vad händer om mitt landsting inte vill ge mig en ny för dom anser att dom inte har råd? ska jag behöva gå tillbaka till sprutor igen då?

självklart skulle jag kunna gå tillbaka till sprutor, det finns ju ingen omöjlighet till det. men däremot vet jag ganska så säkert att jag absolut inte kommer få en "bättre" kontrollerad diabetes ifall jag blir tvingad till att behöva göra det.

man kan väl  hoppas på att man inte längre är en diabetiker den 1 december 2013.
med andra ord har jag cirka 1år och 7 månader på mig att bli frisk från min diabetes.
känns som ett ganska omöjlig mål tycker jag ;)
men drömma kan man ju alltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar