fredag 10 februari 2012

Med tanke på mitt förra inlägg om mitt blodsocker som lekte bergodalbana så får jag väl dela med mig utav att idag har det varit en sådan där underbar dag ur ett blodsockerperspektiv.

blodsockret har legat under 10 hela dagen och jag har inte behövt drabbas utav något lågt blodsocker.
då känner man sig nöjd och glad när det sett ut så! man kan absolut behöva några bra dagar så man orka med alla dom där mindre bra dagarna.

igår drabbades jag av ett lågt blodsockervärde på morgonen, kände direkt att blodsockret var lågt och kämpade mig upp ur den goa sängen och in i köket och gick lös på honungsburken ;)

jag avskyr att äta druvsocker så det tar jag bara till i nödfall. mitt druvsocker går nog mest åt att födda min omgivning på ;) alla älskar druvsocker utom diabetikerna ;) jag mötter allt för många diabetiker som säger att dom inte alls tycker om druvsocker och att dom hellre tar något annat.
min personliga favorit för känningar är då honung, 1 liten sked honung räcker i nöd fall för att få upp blodsockret.
jag struntar nog lite väl ofta i om jag får lågt socker och väntar istället tills det går upp igen av sig själv.
jag vet att det egentligen inte är rätt att göra så och det är absolut inget jag rekomenderar någon annan att göra. jag är tyvärr lite väl nonchalant för lågt blodsocker och väljer kanske lite väl ofta fel sätt att behandla ett lågt socker på.

_______________
När blodsockret är lågt känner du ju egentligen inte att du har lågt blodsocker. Vad du känner är att kroppen har börjat arbeta med att höja sockerhalten i blodet. Hjärnan har, redan innan du känner av känningen, uppmärksammat att sockerhalten är för låg. Hjärnan skickar då signaler till olika organ som i sin tur skickar ut hormoner som ser till att levern producerar reservsocker samt att kroppen hushållar på socker ett tag, så att hjärnan får det den behöver.

Det hormon som först produceras är adrenalin, dvs det som gör att man kan bli darrig, få hjärtklappning och uppleva en väldig stress. Det kan kännas ungefär på samma sätt som när man blir riktigt rädd, för då finns det också mycket adrenalin i kroppen. Då är det viktigt att veta att kroppen gör socker och i detta läge är det bäst att ta några druvsockertabletter eller dricka något sött, och sedan vänta en stund.

Druvsockret behöver ca 10-15 minuter på sig att smälta i magsäcken och rinna ut i tunntarmen för att där via blodkärlen nå hjärnan. Under tiden arbetar kroppens försvar med att se till att levern gör reservsocker som hjälper till att höja blodsockret. Beroende på hur lång tid som gått sedan man tog insulin och hur lång tid det är till nästa måltid samt graden av aktivitet kan man sedan äta något som varar längre, tex en frukt eller smörgås.
http://www.alltomdiabetes.se/website/content/living-with-diabetes/for-foraldrar/ditt_barns_kropp/hogt%20och%20lagt%20blodsocker.aspx
___________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar