torsdag 12 maj 2011

svar om resorb

Fick en fråga om "Varför" jag dricker Resorb när jag ligger högt.
jag gör det inte i vanliga fall utan det var bara tillfälligt för att jag skulle ha prov i skolan och kände att jag behövde komma i rätt balans i kroppen så fort som möjligt.

men ja svaret då på varför jag dricker resorb är ju för att det är vätskeersättning och när man ligger så pass högt i sockret så att man har ketoner o.s.v så förlorar man otroligt mycket vätska.
man tänker kanske inte på det för man tänker på att man dricker så mycket eftersom man blir otroligt törstig.

men detta är bara ett sätt för kroppen att själv försöka återfå vätska, men det blir på fel sätt. kroppen får ju även en rubbad saltbalans i kroppen och den kan man inte återställa med bara vatten, och i övrigt så får ju inte en diabetiker med högt blodsocker i sig så mycket vatten eftersom det man dricker rinner bara rakt igenom kroppen.

jag hoppas att det inte var allt för rörigt att förstå.
egentligen kortfattat, högtblodsocker= en rubbad vatten och saltbalans i kroppen. resorb= hjälper till att återställa vatten och saltbalansen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar